Dagens samhälle skiljer sig betänkligt mot hur det såg ut för bara några år sedan. Främst så ser man detta på hur utvecklingen inom teknologi sett ut och vilka enorma möjligheter som kommit i och med detta. I dagens läge så finns all information vi behöver bara ett knapptryck bort, varor och produkter från hela världen är möjliga att beställa och vi kan nå nyheter dagligen enbart genom att plocka upp vår mobil. Kort sagt – tack vare utvecklingen så har vårt samhälle också blivit bättre, mer öppet och mer tillgängligt. Det här är ett faktum som dock ställer nya krav på företag.

Kunderna förväntar sig helt andra saker idag än vad de gjorde förr och de företag som inte är – eller varit – beredda att anamma nya lösningar har också förlorat eller har potential att förlora väldigt mycket pengar. Ett företag som håller fast vid äldre tankegångar och vägrar möta de nya behoven blir – helt enkelt – omsprungna av konkurrenter som gör det. Vi kan här ge två typiska exempel på detta och där företag behöver hitta nya vägar – både för sin egen skull och för att kunderna kräver det.

  • Telefonväxel. Oavsett vilken bransch, vilket område eller hur stort företag man har så behöver man vara tillgänglig för sina kunder och man ska kunna nås hela tiden. Detta för sin egen skull också. Genom en ny telefonväxel – gärna en molnbaserad sådan – så kan en person i Norrland lätt återkoppla till en kollega i Skåne. En ny telefonväxel tillåter att man kan jobba hemifrån i en större utsträckning och det är något som fler och fler företag ser potential i. De anställda ska kunna jobba – och nås – överallt och en ny telefonväxel ger denna möjlighet. Dessutom så sparar en sådan in mycket pengar också genom att man dels bara betalar för de samtal som görs och dels genom att man slipper personalkostnaden för exempelvis en receptionist. Med en modern telefonväxel kopplar man alla samtal på egen hand och på ett enkelt sätt.
  • Marknadsföring. Hur ser det ut idag då kunder söker efter tjänster eller produkter? Jo, man använder sig av internet där man skriver in sina önskemål i en sökmotor. Att som företagare idag lägga pengar på reklam i tv, på annonser i tidningar eller på att höras i radio är att kasta pengar i sjön. Det finns – helt enkelt – för få kunder i de traditionella medierna numera och i förhållande till vad man som företagare betalar. Det är fortfarande dyrt att annonsera och rådet är att man istället lägger dessa pengar på att försöka synas på exempelvis Google. Detta gör man genom att kontakta en SEO-Byrå som hjälper en att ranka på någon av de första sidor som denna sökmotor har. Syns man på internet – där kunderna söker- och finner sin information så har man också en ökad lönsamhet framför sig. SEO är framtidens marknadsföring.