Funderar du på vilken bank som bör anlitas för private banking? Ta tid på dig och jämför de olika alternativen. Men nöj dig inte heller enbart med vad som erbjuds. Du är en eftertraktad kund och kan delvis ställa krav på bankerna och därmed förbättra dina villkor.
Vad vill du uppnå?
Varför söker du dig till denna tjänst? Vad är det du vill uppnå? Det finns en stor fördel att fundera över det innan man man bokar tid med banken. Måste du ens ha denna tjänst? Det framställs ibland som att personer med ett par miljoner på banken ”måste” ha private banking – men det är nog enbart bankernas syn på det hela.
Samtidigt bör man vara relativt konkret i sin målbild. Vill du att ditt kapital ska växa? Då kan du i stort sett välja vilken tjänst som helst. Men är målet att kapitalet ska kunna investeras i något speciellt? Är det att kapitalet ska placeras i en stiftelse för att hjälpa en viss grupp människor? Eller kanske är målet att kapitalet ska användas till investeringar inom en specifik tidsram. Att kapitalet ska växa är självklart – men varför och till vad? Det kan vara en fråga som både kan avgöra vilka banker du kan kontakta och vilken som sedan anlitas.
Gällande avkastning bör du även fundera över riskprofil. Är det en hög eller låg riskprofil som önskas? Vad förväntar du dig för avkastning i förhållande till risk osv.
Men våga även ifrågasätta om aktiv förvaltning är mest lönsam. Väger avkastningen upp mot risken och kostnaden? Samtidigt är private banking så mycket mer än bara investeringar och avkastning.
PErsonlig rådgivning
Eftersom private banking till stor del bygger på personlig kontakt med en personlig rådgivare är personkemin ganska avgörande. Dessa personliga rådgivare har hand om betydligt färre kunder än rådgivare som vänder sig mot standardkunder. Därmed får man snabbare hjälp och kan även förvänta sig mer regelbundna uppföljningar.
Rådgivningen handlar om allt inom privatekonomin. Även om den personliga rådgivaren inte kan svara på alla frågor och ge råd inom alla områden så finns kompetensen ”under samma tak”. Därmed kan kunden få hjälp med allt från skattemässiga frågor till pensionsrådgivning och olika företagslösningar.
Nätverkande
Om kunden önskar finns även möjlighet att skapa nätverk med andra som har private banking hos denna bank. Det kan ske på öppna nätverksträffar likväl genom att banken för samma personer som av någon anledning kan ha intresse för samarbeten eller liknande. Detta sker däremot aldrig om inte kunden efterfrågar tjänsten.
Rabatter och erbjudanden
En punkt som skiljer bankerna åt är vilka rabatter och erbjudanden de ger. Ett exempel är att man kan få extremt låg bolåneränta hos vissa. Andra förmåner kan vara concierge service, en rad försäkringar, tidningsprenumerationer, anonymitet eller förmåner under resor.
Vill du läsa mer om privatebanking? Besök http://www.privatebankings.se.