Att arbeta med digital marknadsföring är inte så annorlunda än annan marknadsföring. Den stora skillnaden är mediet. Inget av det som sker digitalt finns på något papper, på någon papperstidning, i någon broschyr.
Istället dyker marknadsföringen upp i folks mobiler, på datorn och på deras TV-skärm. Den dyker upp på Facebook, på Twitter, och på Instagram. Den dyker upp när de läser sina nyheter på datorn. Och marknadsföringen är mer effektiv när människorna ändå spenderar mycket tid på de sociala medierna. Ser de då din reklam där, är de mer positivt inställda till reklamen.
Allt man gillar registreras
När det kommer till marknadsföring på nätet, kan den anpassas helt efter personens ålder, preferenser (vad de är intresserade av och gillar), den kan anpassas efter vad de har valt att titta på tidigare. Gillar de många annonser med skor, kan andra som marknadsför skor, även synas med sin skoreklam för den personen. Det som händer är att en algoritm som är inställd på en persons val som hon, eller han gör på internet, styr senare vad den personen ska se för slags reklam. Har en person gillat många bilder på bilar, då dyker det upp fler annonser om olika slags bilar i det flöde som finns på sociala medier.
Det är segmentering av reklam
I marknadsföringssammanhang pratar man om segmentering. Det innebär att man först analyserar vilka kunder som kan vara intresserade av den vara eller tjänst som man marknadsför. De kunder som kan vara intresserade av varan, delas in i ålder, var i landet de bor och efter kön. När man har hittat den rätta åldern så kanske man anpassar reklamen efter om de gillar varan plus en annan vara, eller om de gillar varan, men utan en viss vara. Till exempel; någon vill ha en bil, men den ska finnas i Norrland, vara fyrhjulsdriven och stor, men den ska inte gå på bensin, utan på diesel. Någon annan vill ha en bil, men den ska finnas i Stockholm, inte har fyrhjulsdrift men vara en hybridbil som kan gå på gas, och så vidare, och så vidare. Det är inte särskilt svårt att förstå. När man då gör reklam för bilar, tar man hänsyn till alla dessa faktorer, preferenser och lägger in dem i den digitala marknadsföring. Man paketerar om annonsen så att den anpassas till den publik som ser annonsen.