I dagens Sverige är det vanligast att människor använder sig av en mobil eller en surfplatta istället för en dator när de söker efter varor och tjänster på nätet. Det är otroligt viktigt att du har en mobilanpassad hemsida för att dina kunder ska hitta ditt företag eller din butik på nätet.

Det man också ser många gånger är att företag skapar egna appar i tid och otid. Vad är egentligen bäst? När räcker det med en mobilanpassad hemsida och när ska man satsa på en egen app?

Utgå ifrån dina tjänster

Om du har en restaurang eller ett tjänsteföretag, till exempel ett rörmokeri eller en byggfirma, räcker det för det mesta att ha en mobilanpassad hemsida. Det viktiga här är att du satsar på att integrera så kallade ”rich snippets” på din sida så att Google får så mycket information som möjligt om din hemsida.

Rich snippets är script som används för att tydligt tala om för sökmotorer vad en hemsida handlar om. Det kan till exempel vara uppgifter såsom företagsadress, öppettider, kontaktnummer med mera.

Om du bedriver en restaurang är det viktigt att dina kunder direkt ser din adress på en karta när de söker på Google. Dina öppettider och vart man ringer för att boka bord hör också till de uppgifter som borde vara självklara.

Om du implementerar dessa data kommer du även att börja visas på Googles karta när folk söker på exempelvis ”restaurang Stockholm”. Detta sker eftersom Google vet att ditt företag är en restaurang och att det ligger inom rätt geografiska område baserat på den adress du har angivit. Det är såna detaljer som ger dig chansen att få fler kunder.

Mobilapp – när folk handlar ofta av dig

En egen mobilapp kan vara lämplig om du bedriver ett företag där folk ofta handlar av dig. Stora auktionssajter såsom Tradera och klädbutiker såsom Zalando har egna appar då de vet att kunderna handlar ofta hos dem och att de behöver tillgång till ett eget användarkonto för att kunna hålla koll på budgivning och sina beställningar.

En egen mobilapp kan alltså vara utmärkt om du vill ge dina kunder mervärde och tjänster som kan vara svåra att leverera på en mobil hemsida.

Utvecklingen av en mobilapp kostar dessutom extra, särskilt om du har tänkt bygga in avancerade funktioner och filtrering via databaser.

Vi skulle säga att det för de flesta företag räcker med att se till att den egna hemsidan är responsiv, det vill säga att den fungerar lika bra på en dator som på en mobil enhet. Bilderna ska se OK ut, texten ska vara lätt att läsa och navigationen ska vara tydlig.

Med den grunden i kombination med rich snippets har du hälften vunnet och kan spara pengarna till att investera i andra delar av ditt företag istället för att bygga en app som bara ett fåtal personer laddar ner och använder.