Du har startat företaget, utvecklat produkten, lagt upp en genomtänkt affärsplan, skapat en organisation, ordnat med allt det administrativa och skapat en snygg och attraktiv e-butik.

Då är de väl bara att börja sälja och räkna pengar? Nej, du har det kanske svåraste kvar, att locka kunder till din webbutik. Ingen trafik – ingen försäljning, så enkelt är det.

Marknadsföring är ett måste för att du ska nå ut med din produkt. Problemet är dock att de flesta nystartade företag inte har några stora kassor att hämta marknadsföringspengar ur. Här bjuder vi därför på några enkla knep som kan få fart på trafiken utan att det gör några stora hål i plånboken.

kvinna med smarttelefon i handen

Viktigt att sökmotoroptimera

För att nå ut är det av största vikt att du gör en ordentlig sökmotoroptimering i din webbshop. Detta är ett effektivt sätt att synas, eftersom en bra optimering gör att du klättrar högre upp i resultatlistan på Google, den sökmotor som dominerar totalt i Sverige i dag. Gå igenom texter på startsidan och alla undersidor och använd ord som dina kunder kan tänkas söka på. Glöm inte att även optimera sidans meta-information.

Viktigt är också att uppdatera innehållet på sidan. Dels känner Google av att butiken är aktiv och ger dig bättre ranking, vilket genererar fler kunder. Dessutom får kunderna en anledning att återkomma till affären om det händer nya spännande saker ofta. Nya produkter och intressanta länkar om din bransch är två bra förslag på nytt innehåll som kan ge effekt.

man vid dator på facebook

Sociala medier blir allt viktigare

Sociala medier blir allt viktigare ur marknadsföringssynpunkt. De flesta tillbringar tid på Facebook, Instagram och Twitter idag. Men hur gör man för att sticka ut i det enorma flödet?

Ett bra tips är att börja med att bjuda in vänner och bekanta och be dem dela din sida till sina bekanta. Att leta upp personer och företag inom just din bransch på sociala medier kan också fungera, dela bra innehåll så kan du locka följare till din webbshop.

Flödet på sociala medier är enormt i dag, en strid ström av erbjudanden och sponsrade annonser. För att sticka ut är det viktigt att di bjuder på relevant och personligt innehåll, det kan vara tips om hur man använder din produkt eller en instruktiv video. En blogg kan också vara ett bra tips om du vill ha en plattform med personligt innehåll som är relevant för just din produkt.

man använder instagram på restaurang

Bilder ger ofta många delningar

Glöm inte att en bild säger mer än tusen ord. Vill man ha uppmärksamhet och delningar så fungerar bilder och videos ofta bra. Instagram är det perfekta mediet för detta.

Underhållande tävlingar, unika specialerbjudanden till dina följare och pressmeddelanden till ”gammelmedia” och nyhetsbyråer kan också vara bra sätt att få uppmärksamhet till din shop. Det sistnämnda kan vara en bra idé om du bor på en mindre ort, många landsortstidningar skriver gärna om nya företagare i närområdet.

Det viktigaste är dock att inte ge upp. Att marknadsföra en webbshop är ett hårt arbete som ofta betalar sig först på lång sikt.