För att ett hotell ska bli lönsamt så finns det inga större hemligheter: det handlar om att ge gästerna en totalupplevelse som gör att de återkommer och att de står villiga att rekommendera hotellet till vänner och bekanta. Det ska ha högsta prioritet och det innebär mer konkret att varje anställd ska vara tillmötesgående, serviceorienterad och vara villig att göra det där lilla extra. Ett nytt bokningssystem – anpassat för både anställda och kunder gör stor skillnad i detta. Vi ska återkomma till det senare.

Likaså handlar det om att lokalerna ska vara inbjudande; lobbyn ska kännas hemtrevlig – och samtidigt ge den där wow–känslan – rummen ska vara rena, fräscha och snyggt inredda. Utöver det har vi exempelvis frukost, möjlighet att äta mat samt tillgång till bastu och gym som ytterligare faktorer som har betydelse i att skapa en helhet för gästerna.

Felet många gör är att man håller sig kvar vid gamla tider. Detta främst då det kommer till tekniska lösningar som ligger rätt i tiden. Att bo på ett hotell ska inte skilja sig från det man vant sig vid i vardagen.

Modern hotell TV gör upplevelsen komplett

På rummet så innebär detta att man ska kunna använda sin hotell TV till mer än att bara se på program ur det valda kabelnätet. Man vill kunna koppla upp sig – med hjälp av exempelvis mobilen – och streama tv-serier eller filmer och se dessa på den större skärmen. Som många gör hemma.

Genom en uppdaterad teknologi så kan även en hotell TV ge gästerna möjlighet att boka bord på någon av staden restauranger, beställa taxi och kanske få en smörgås levererad till rummet utan att behöva ringa till lobbyn. Små saker som gör en gigantisk skillnad för helhetsintrycket.

Bokningssystem för hotell är en annan fråga som många negligerat. Vi nämnde detta tidigare i texten och här kommer ett mer konkret bevis där en flygplats får statuera exempel.Hur gör du då du checkar in på en flygplats? Väljer du att vänta in till dess att en kassa öppnat och vänta ut den långa kön som finns där? Troligen inte, du gör förmodligen som de flesta andra och går till en ledig terminalkiosk och sköter all din incheckningen via den.

Detsamma går nu att göra på vissa hotell. Du kan koppla upp dig via din mobil och boka ett rum för att sedan – väl framme vid hotellet – gå fram till en automatiserad kiosk där du checkar in, får en rumskod och således går till ditt rum. Det sparar både dig och de anställda en massa tid. Du checkar ut – och betalar – på samma smidiga sätt. Vill du inte ha någon personlig kontakt utan söker mer effektiva lösningar så är ett nytt bokningssystem något som du aktivt ska söka efter vid din nästa hotellvistelse.

Läs mer här.