Du har säkert märkt hur större butiker online visar dig produkter baserat på dina tidigare sökningar eller de intressen du har angivit i ditt konto. Du som bedriver egen näthandel kan förbättra dina resultat genom att implementera liknande system.

Beroende på vilken budget du har och hur stort utbud av produkter du erbjuder i din e-butik kan det antingen göras mer eller mindre manuellt eller med hjälp av inköpta tjänster och system.

För den som bedriver e-handel med tusentals produkter är det givetvis omöjligt att göra det hela för hand. Här behöver du ett automatiserat system som utifrån en bestämd uppsättning kriterier väljer ut andra produkter som kunden troligtvis kan vara intresserad av.

Du som bedriver en liten butik med ett fåtal produkter (högst 50 stycken olika) kan ta en titt på vilka produkter som är populärast och exempelvis ta med i ditt eget nyhetsbrev för att där dela med dig av tips. Att investera i ett automatiserat system kan komma att kosta för mycket för småföretagare. Dock så finns det inbyggda funktioner i vissa webbutiker som låter dig automatiskt associera produkter som liknar varandra. Ta en titt på vad just ditt system erbjuder och använd det om det finns. Det kommer att löna sig!

Skapa rätt kriterier

Du som bedriver en större nätbutik måste börja med att ta fram rätt kriterier för att kunna rekommendera produkter som faktiskt är relevanta för dina kunder.

  1. Ta reda på vad olika kundgrupper söker efter. Titta i sökhistoriken på din sida för att få en uppfattning om vad som är populärt just nu och vad du kan skapa kampanjer kring.
  2. Skapa kundprofiler, till exempel baserat på intressen som de anger, ålder, kön, bostadsort osv.
  3. Titta på vad kunder handlar tidigare. Skapa makron som direkt rekommenderar produkter som hör samman med den produkt som kunden har köpt, till exempel tillbehör eller produkter från samma kategori.
  4. Låt oss ta ett exempel. En Musikaffär i Stockholm är på väg att sälja en elgitarr till en kund via sin e-butik. Ett par smarta produkter som skulle kunna rekommenderas till just denna kund är tillbehör till gitarren såsom nya strängar, gitarrkabel, kanske olika axelband och passande väskor/case.

    Rekommendationer med tillbehör bör helst visas redan innan beställningen är genomförd för att förbättra chanserna till merförsäljning.

    Det är även smart att rekommendera dessa produkter vid kundens nästa besök i butiken. (Detta är en av de viktigaste anledningarna till att man bör använda sig av cookies på sin hemsida.) Det kan hända att kunden inte hade råd att köpa allt vid ett och samma tillfälle, eller helt enkelt behöver tillbehören först senare (som i fallet med strängarna som är en slitageprodukt). Om kunden får rekommendationer som direkt passar till den produkt som han eller hon redan äger ökar sannolikheten för att kunden köper dessa.

    Viktigt för att det ska funka:

    • Se till att produkterna verkligen hör ihop (rekommendation av fel sorts strängar funkar inte utan gör istället att kunden får minskat förtroende för dig).
    • Ge kunden ett par olika alternativ – t.ex. en billig gitarrkabel och en lyxigare av ett bättre märke.

    Använd ditt nyhetsbrev för att tipsa om specialerbjudanden. Även här tillåter många system att kundens profil styr vilka produkter som visas i nyhetsbrevet.