Välja bank för private banking

Funderar du på vilken bank som bör anlitas för private banking? Ta tid på dig och jämför de olika alternativen. Men nöj dig inte heller enbart med vad som erbjuds. Du är en eftertraktad kund och kan delvis ställa krav på bankerna och därmed förbättra dina villkor.

Vad vill du uppnå?

Varför söker du dig till denna tjänst? Vad är det du vill uppnå? Det finns en stor fördel att fundera över det innan man man bokar tid med banken. Måste du ens ha denna tjänst? Det framställs ibland som att personer med ett par miljoner på banken ”måste” ha private banking – men det är nog enbart bankernas syn på det hela.

Samtidigt bör man vara relativt konkret i sin målbild. Vill du att ditt kapital ska växa? Då kan du i stort sett välja vilken tjänst som helst. Men är målet att kapitalet ska kunna investeras i något speciellt? Är det att kapitalet ska placeras i en stiftelse för att hjälpa en viss grupp människor? Eller kanske är målet att kapitalet ska användas till investeringar inom en specifik tidsram. Att kapitalet ska växa är självklart – men varför och till vad? Det kan vara en fråga som både kan avgöra vilka banker du kan kontakta och vilken som sedan anlitas.

Gällande avkastning bör du även fundera över riskprofil. Är det en hög eller låg riskprofil som önskas? Vad förväntar du dig för avkastning i förhållande till risk osv.

Men våga även ifrågasätta om aktiv förvaltning är mest lönsam. Väger avkastningen upp mot risken och kostnaden? Samtidigt är private banking så mycket mer än bara investeringar och avkastning.

PErsonlig rådgivning

Eftersom private banking till stor del bygger på personlig kontakt med en personlig rådgivare är personkemin ganska avgörande. Dessa personliga rådgivare har hand om betydligt färre kunder än rådgivare som vänder sig mot standardkunder. Därmed får man snabbare hjälp och kan även förvänta sig mer regelbundna uppföljningar.

Rådgivningen handlar om allt inom privatekonomin. Även om den personliga rådgivaren inte kan svara på alla frågor och ge råd inom alla områden så finns kompetensen ”under samma tak”. Därmed kan kunden få hjälp med allt från skattemässiga frågor till pensionsrådgivning och olika företagslösningar.

Nätverkande

Om kunden önskar finns även möjlighet att skapa nätverk med andra som har private banking hos denna bank. Det kan ske på öppna nätverksträffar likväl genom att banken för samma personer som av någon anledning kan ha intresse för samarbeten eller liknande. Detta sker däremot aldrig om inte kunden efterfrågar tjänsten.

Rabatter och erbjudanden

En punkt som skiljer bankerna åt är vilka rabatter och erbjudanden de ger. Ett exempel är att man kan få extremt låg bolåneränta hos vissa. Andra förmåner kan vara concierge service, en rad försäkringar, tidningsprenumerationer, anonymitet eller förmåner under resor.

Vill du läsa mer om privatebanking? Besök http://www.privatebankings.se.

Så hittar man – till exempel snickare i Uppsala

Näthandelsguiden - för dig som sysslar med näthandel

Google har svar på det mesta men skulle man fråga ” hur många snickare finns det i Uppsala?” – ges inget konkret svar. Även när man tittar på olika register, är svaret väldigt luddigt. För de som vill göra en marknadsundersökning för att klarlägga konkurrensen bland snickare i Uppsala är det helt enkelt inte lätt att få ett tydligt svar.  

Innan man startar ett företag kan det vara bra att se över vilken konkurrens som finns på orten. Är du snickare och vill starta ett företag i Uppsala kan det ju vara intressant att se hur många andra snickare som finns. Det är däremot lättare sagt än gjort.

En väg är att gå via Gulasidorna.se och söka på ”Snickare Uppsala” i sökfältet. Då presenteras 325 företag. Det är framförallt byggföretag och snickare men här hittas även ”Trädgårdsanläggare”. Orsaken att dessa syns här är oklart men kan bero på att företagen själva får avgöra vilka ord de vill synas på.

Nästa test är Hitta.se som är en liknande tjänst som Gulasidorna.se. Även sökfunktionen är lika vilket gör att man skriver in ”Snickare Uppsala” högst upp på sidan och sedan trycker Enter. I detta fall visas 107 företag. Urvalet är något smalare än hos Gulasidorna. De allra flesta företag har med snickeri att göra även om det är relativt brett.

Här finns exempelvis Veteranpoolen som gör enklare snickeriarbeten men inte bygger hus. Samtidigt finns byggföretag som enbart gör större arbeten och inte gör mindre snickeriarbeten. Snickare är ett brett yrke och sträcker sig ju från finsnickeri till byggnation.

Nästa test är Ratsit. I rutan ”Namn, företag” anges snickare. I ”gata, postnummer, ort” anges Uppsala. Nu visas enbart fyra företag. Självklart bör det finnas fler snickare än så men orsaken är att Ratsit enbart söker på namn. Heter företaget exempelvis Pelle Snickare så kommer företaget att synas i denna sökning. Heter de däremot Pelles Byggtjänst så syns de inte. Därmed är det alltså fyra företag som har snickare i sitt företagsnamn.

Nästa test utgår från Uppsala.se. På hemsidan går det att ladda hem Kommunfakta 2016, en broschyr som tar upp statistik över kommunen och dess invånare. I tabellen ”De 20 vanligaste yrkena i kommunen 2014” fanns snickare med. Där anges att 1859 män och 31 kvinnor är snickare i hela kommunen. Det kan exempelvis jämföras med butikspersonal där sifforna var 1931 respektive 2888.

Detta betyder alltså att det ungefär finns hälften så många snickare som butikspersonal enligt denna statistik.

Så hur många snickare finns det? Den statistik som troligtvis visar mest korrekt resultat är den från kommunens hemsida. Även om den är ett par år gammal så visas det tydligt hur många personer som har detta yrke. De andra sökvägarna visar däremot hur många företag det handlar om. Då anges 100–300 företag vilket kan låta oväntat mycket. Men samtidigt handlar det om allt från finsnickeri till anläggning och byggnation.

Nya bokningssystem för hotell ger ett mervärde

För att ett hotell ska bli lönsamt så finns det inga större hemligheter: det handlar om att ge gästerna en totalupplevelse som gör att de återkommer och att de står villiga att rekommendera hotellet till vänner och bekanta. Det ska ha högsta prioritet och det innebär mer konkret att varje anställd ska vara tillmötesgående, serviceorienterad och vara villig att göra det där lilla extra. Ett nytt bokningssystem – anpassat för både anställda och kunder gör stor skillnad i detta. Vi ska återkomma till det senare.

Likaså handlar det om att lokalerna ska vara inbjudande; lobbyn ska kännas hemtrevlig – och samtidigt ge den där wow–känslan – rummen ska vara rena, fräscha och snyggt inredda. Utöver det har vi exempelvis frukost, möjlighet att äta mat samt tillgång till bastu och gym som ytterligare faktorer som har betydelse i att skapa en helhet för gästerna.

Felet många gör är att man håller sig kvar vid gamla tider. Detta främst då det kommer till tekniska lösningar som ligger rätt i tiden. Att bo på ett hotell ska inte skilja sig från det man vant sig vid i vardagen.

Modern hotell TV gör upplevelsen komplett

På rummet så innebär detta att man ska kunna använda sin hotell TV till mer än att bara se på program ur det valda kabelnätet. Man vill kunna koppla upp sig – med hjälp av exempelvis mobilen – och streama tv-serier eller filmer och se dessa på den större skärmen. Som många gör hemma.

Genom en uppdaterad teknologi så kan även en hotell TV ge gästerna möjlighet att boka bord på någon av staden restauranger, beställa taxi och kanske få en smörgås levererad till rummet utan att behöva ringa till lobbyn. Små saker som gör en gigantisk skillnad för helhetsintrycket.

Bokningssystem för hotell är en annan fråga som många negligerat. Vi nämnde detta tidigare i texten och här kommer ett mer konkret bevis där en flygplats får statuera exempel.Hur gör du då du checkar in på en flygplats? Väljer du att vänta in till dess att en kassa öppnat och vänta ut den långa kön som finns där? Troligen inte, du gör förmodligen som de flesta andra och går till en ledig terminalkiosk och sköter all din incheckningen via den.

Detsamma går nu att göra på vissa hotell. Du kan koppla upp dig via din mobil och boka ett rum för att sedan – väl framme vid hotellet – gå fram till en automatiserad kiosk där du checkar in, får en rumskod och således går till ditt rum. Det sparar både dig och de anställda en massa tid. Du checkar ut – och betalar – på samma smidiga sätt. Vill du inte ha någon personlig kontakt utan söker mer effektiva lösningar så är ett nytt bokningssystem något som du aktivt ska söka efter vid din nästa hotellvistelse.

Läs mer här.

LEI – Vanligt förekommande frågor

LEI-nummer började användas 2018 och eftersom det är relativt nytt är det fortfarande många som har frågor kring detta nummer, hur det används och vad det egentligen innebär. Här presenteras några av de mest frekventa frågorna kring LEI. Frågor som ofta presenteras av både banker och värdepappersmäklare.

Varför infördes LEI?

Registreringskod för företag som handlar med värdepapper är egentligen inget nytt. År 2014 introducerades kravet på marknaden för derivatinstrument. Sedan dess har EU valt att utöka detta och idag gäller alla värdepapper. Det grundläggande målet är att myndigheter lättare ska kunna identifiera köpare/säljare och beslutsfattare i en affär med värdepapper. I Sverige innebär det exempelvis att företag som erbjuder värdepappershandel ska lämna ut information om affärerna till Finansinspektionen.

Vad är LEI-nummer?

LEI är en förkortning för engelskans ”Legal Entity Identifier”. Det är ett slags ID-nummer knutet till en aktör i värdepappersaffär. Detta gäller då samtliga juridiska enheter.

Vad är en juridisk enhet?

Med juridisk enhet menas oftast en juridisk person. Det kan alltså vara ett företag, en organisation, ett förvaltningsbolag m.m.

Hur registrerar jag LEI?

Har du fått ett LEI nummer kontaktar du din bank och anger detta. De kommer sedan att hjälpa till med att registrera detta så att all spårning går att ske. Har du inget nummer behöver du först registrea företag för det.

Är det samma regler för Enskild Firma?

Både ja och nej. Sker handel med derivat krävs LEI men om det sker med andra värdepapper behövs inte LEI. I detta fall räcker NID-nummer.

Vad händer om handel sker i en kapitalförsäkringsdepå?

Enligt Finansinspektionen är det den juridiska person som äger värdepapprena som har ansvaret att ha LEI. I detta fall är det alltså försäkringsbolaget som är ansvarig och har detta krav. Om ett företag handlar med värdepapper inom en kapitalförsäkringsdepå behöver detta företag alltså inte bry sig om LEI.

Vad sker om företaget inte skaffar LEI?

Företag som inte har LEI kommer inte kunna genomförde värdepappershandel efter tredje januari 2018. Det kommer inte ens vara möjligt att sälja eller flytta värdepapper man hade innan denna regel infördes. För att få tillgång till dem behöver alltså denna kod skaffas. Utöver det blir man utelåst från emissioner och liknande. Det enda som går att handla är ETF då det inte krävs LEI för att handel med ETF ska få genomföras.

Hur skaffar jag ett LEI-nummer?

Det finns ett flertal auktoriserade utfärdare av LEI. Man ska enbart gå genom dessa då det har uppdagats att bedragare använt okunskapen hos många företag för att lura på dem värdelösa intyg och nummer.

På utfärdarens hemsida fyller man i information om företaget. Därefter sker betalning utifrån den prislista som utfärdaren har. Det kan alltså skilja något i pris mellan olika utfärdare.

När sedan registrering är klar och behandlad samt betalningen registrerad kommer numret att skickas ut.

Frågor? – Vänd dig till det företag där du främst handlar med värdepapper då de har de flesta svar inom området.

Läs mer på http://www.leikod.nu/.

Hyr in visuell teknik för konserten

Givetvis skiljer sig den visuella tekniken åt, beroende på vilken konsert det handlar om. Ett stort band som spelar på Friends Arena i Stockholm, har helt andra systemkrav än ett mindre band som spelar på en klubb, till exempel.

Men givetvis finns det mycket gemensamt. Även små konserter har ett mixerbord och högtalare, och det är inte heller helt ovanligt att man hyr en projektor för visuella effekter. Spelar man på större arenor, sker det här i en betydligt större skala. De flesta kan nog i alla fall skriva under på att de visuella effekterna under en konsert är viktiga, för att förstärka ett bra framträdande.

Att hyra projektor

Om du och ditt band ska spela någonstans kan en projektor förstärka showen. Priset för att hyra en projektor behöver inte heller vara speciellt högt. När vi tittar på en slumpmässigt utvald firma i Stockholm tar de 600 kronor per dag för en projektor. Duk behöver ni troligtvis inte, då det är vanligt att man projicerar bilden över eller bakom er på scenen.

Har ni gjort en musikvideo kan den spelas i bakgrunden, tillsammans med andra visuella effekter som matchar med musiken. Tänk på att videon bör vara snyggt gjord – annars kan effekten bli den rakt motsatta. Ett tips kan vara att inspireras från stora artister eller band som spelat på till exempel, Globen i Stockholm, och se vad de vad de spelar upp. Att hyra projektor kan kort sagt bli effektivt – och är dessutom både relativt billigt och enkelt att få tag på.

Pyroteknik och laser

Pyroteknik kan hjälpa till att ordna en riktigt maffig konsert. Tänk dock på att vara mycket försiktig med dessa, och att en del kräver tillstånd för att man ska få använda dem själv. Här bör man kontakta någon som sysslar med pyroteknik, för att se till att allting går på ett säkert sätt. Det som man kan göra själv är att avfyra så kallade konfettibomber, och dessa utgör alltså inte heller någon brandrisk.

Att ha laser på scenen kan vara en snygg visuell effekt. Det må inte passa alla musikstilar, men för elektronisk musik, så väl som pop och i viss mån rock, är det ett kraftfullt visuellt verktyg.

Rökmaskiner

Ska ni spela på ett mindre ställe behöver ni knappast hyra en rökmaskin. Det kostar nämligen inte särskilt mycket alls att köpa en, men då är kapaciteten inte heller speciellt stor. För lite större scener krävs rejäl utrustning om effekterna ska bli snygga. Hos en slumpmässigt utvald firma i Stockholm kostar det från 150 kronor att hyra en rökmaskin, men de mest kraftfulla rökmaskinerna är betydligt dyrare än så.

Smarta företag väljer ny telefonväxel

Dagens samhälle skiljer sig betänkligt mot hur det såg ut för bara några år sedan. Främst så ser man detta på hur utvecklingen inom teknologi sett ut och vilka enorma möjligheter som kommit i och med detta. I dagens läge så finns all information vi behöver bara ett knapptryck bort, varor och produkter från hela världen är möjliga att beställa och vi kan nå nyheter dagligen enbart genom att plocka upp vår mobil. Kort sagt – tack vare utvecklingen så har vårt samhälle också blivit bättre, mer öppet och mer tillgängligt. Det här är ett faktum som dock ställer nya krav på företag.

Kunderna förväntar sig helt andra saker idag än vad de gjorde förr och de företag som inte är – eller varit – beredda att anamma nya lösningar har också förlorat eller har potential att förlora väldigt mycket pengar. Ett företag som håller fast vid äldre tankegångar och vägrar möta de nya behoven blir – helt enkelt – omsprungna av konkurrenter som gör det. Vi kan här ge två typiska exempel på detta och där företag behöver hitta nya vägar – både för sin egen skull och för att kunderna kräver det.

  • Telefonväxel. Oavsett vilken bransch, vilket område eller hur stort företag man har så behöver man vara tillgänglig för sina kunder och man ska kunna nås hela tiden. Detta för sin egen skull också. Genom en ny telefonväxel – gärna en molnbaserad sådan – så kan en person i Norrland lätt återkoppla till en kollega i Skåne. En ny telefonväxel tillåter att man kan jobba hemifrån i en större utsträckning och det är något som fler och fler företag ser potential i. De anställda ska kunna jobba – och nås – överallt och en ny telefonväxel ger denna möjlighet. Dessutom så sparar en sådan in mycket pengar också genom att man dels bara betalar för de samtal som görs och dels genom att man slipper personalkostnaden för exempelvis en receptionist. Med en modern telefonväxel kopplar man alla samtal på egen hand och på ett enkelt sätt.
  • Marknadsföring. Hur ser det ut idag då kunder söker efter tjänster eller produkter? Jo, man använder sig av internet där man skriver in sina önskemål i en sökmotor. Att som företagare idag lägga pengar på reklam i tv, på annonser i tidningar eller på att höras i radio är att kasta pengar i sjön. Det finns – helt enkelt – för få kunder i de traditionella medierna numera och i förhållande till vad man som företagare betalar. Det är fortfarande dyrt att annonsera och rådet är att man istället lägger dessa pengar på att försöka synas på exempelvis Google. Detta gör man genom att kontakta en SEO-Byrå som hjälper en att ranka på någon av de första sidor som denna sökmotor har. Syns man på internet – där kunderna söker- och finner sin information så har man också en ökad lönsamhet framför sig. SEO är framtidens marknadsföring.

Utgå från kundens sökningar i din Adwordskampanj

Driver du ett företag som primärt säljer markiser på Lidingö (enbart exempel) vill du säkert synas högt på Google på de orden. Till stor sannolikhet köper du även annonser på Google (Adwords) på just ordet markis och delvis med tillägget Lidingö.

Självklart ska företag jobba mot de tydligaste konverterande ord som användare söker efter när de är på internet. Men samtidigt är det många företag som fastnar i ett smalt spår och enbart jobbar mot ett enda ord. Många gånger är det lönsamt att jobba bredare – och i vissa fall mot produkter som man inte ens har i utbudet.

De som jobbar i branschen vet att det är skillnad på persienn och markis. De vet även vilket solskydd som är bäst beroende på vilket problem som finns med solljuset. Men många privatpersoner är inte alls lika insatta i denna bransch. Det gäller därmed att se marknadsföringen utifrån kundens perspektiv och inte utgå från egna preferenser.

Alternativa sökord – En person som söker efter markiser på nätet kanske egentligen är ute efter persienner – eller annat solskydd. Det är inte alltid kunden exakt vet vad produkten heter. Här kan man som företag testa att köra kampanjer mot exempelvis persienner, solskydd och liknande ord. Tar man det ett steg till går det även att delvis marknadsföra sig mot mindre solskydd. Detta för att personen ska få upp ögonen för att det finns större och mer effektiva solskydd.

Lokal marknadsföring – Ett företag som säljer och monterar markiser bör även starkt överväga att arbeta med tydlig lokal marknadsföring. Även detta kan ske online viket därmed begränsar vilka som får se annonserna. Vissa kapitalvaror handlas i låg utsträckning online då kunden vill hellre besöka en butik. Det kan handla om att produkten är för stor för att fraktas, att man vill ha råd av en kunnig säljare eller att det ingår kringtjänster så som montering. Ligger företaget exempelvis på Lidingö bör alltså kampanjen smalas av så mycket att man främst vänder sig mot personer som befinner sig i närheten. Att därmed lägga in ”Markiser Lidingö” som en specifik kampanj är en rekommendation.

Men, som det nämns i inledningen, bör man inte bli för smal här heller. Att annonsera mot hela Stockholm kanske inte är kostnadseffektivt men ett företag som ligger på Lidingö kan självklart även synas på sökningar gällande markiser samt närliggande stadsdelar av Stockholm.

Så syns du på Google Maps

När en så kallad ”lokal sökning” sker på Google så visas ofta Google Maps högst upp. Med lokal sökning menas att ett ortsnamn är med i sökningen eller att Google anser att sökningen är lokal. Den som söker efter ”biltvätt” kommer till stor sannolikhet få upp en karta på närliggande biltvättar. Detta just eftersom Google förmodar att det är lokal information som eftersöks.

Eftersom många sedan klickar in sig på Google Maps och därefter väljer vilket företag man ska kontakta är det viktigt att finnas på denna lista över företag. För att få ta del av denna ”extra söktrafik” krävs registrering. Det är alltså inte något som sker automatiskt.

Exempel – Biltvätten i Solna

Om en biltvätt i Solna vill synas på Google Maps är första steget att söka med den fras som troligtvis de flesta söker med för att hitta en biltvätt i detta område – Biltvätt Solna. Google Maps presenteras då med ett par biltvättar. Genom att klicka på ”Fler platser” kan man se ytterligare biltvättar och därmed se om Google redan har företaget med i registret eller inte. Det kan nämligen varit någon annan som tidigare lagt in företaget. Första steget är alltså att kontrollera om företaget finns registrerat och syns på relevanta sökningar.

Finns inte biltvätten registrerad kan man välja ”Lägg till plats” och därefter lägga in information. Det som bland annat anges är namn, adress, kategori och webbplats. Var noga och kontrollera vad andra biltvättar har valt som kategori för att därigenom välja rätt kategori.

Det går även att klicka ”Gör anspråk på företaget”. Äger, eller driver du, denna biltvätt i Solna (kan självklart vara andra företag) så bör du göra anspråk. Det betyder helt enkelt att du tydligare har makten över den information som läggs upp och som sedan presenteras i Google Maps.

För att kunna göra anspråk krävs det att företag är registrerad på Google My Business. Härifrån kan man sedan söka upp sitt företag alternativ lägga till det. I detta läge kan det även förekomma att man får information om att någon annan tagit anspråk på just detta företag. Det går i det fallet att kontakta den personen vilket då sker via Google Business. Ofta handlar det bara om ett misstag. Det är inte sällan som flera företag har liknande namn eller ligger mycket nära varandra. Det är lätt att överlåta detta ägarskap och något som oftast sker när misstag uppdagas.

Nytt sätt att ha konferens

För dig som driver företag så vet du hur tufft det kan vara att försöka få ihop alla medarbetare till ett möte eller en konferens. För dig som jobbar digitalt och inte har alla medarbetare på samma plats kan ett möte eller en konferens dessutom bli en dyr historia om ni behöver flyga in personalen, betala hotellnätter och allt annat som kan tänkas behövas för att mötet eller konferensen ska kunna bli av. Detsamma gäller för dig som köper in varor eller tjänster från andra länder – ett möte kan kosta tusentals kronor men även mycket tid eftersom man måste ta sig dit, bo på hotell och självklart alla kringliggande kostnader.

Videokonferens är det nya och smidiga sättet att ha konferenser

För att slippa alla dyra kostnader kring möten och konferenser så finns möjligheten till online-konferens. En online-konferens är precis vad det låter som, en konferens eller möte via datorn när du är uppkopplad mot internet. Det är otroligt enkelt och du kan därigenom ha möten med någon i Asien, likväl i Nord- eller Sydamerika. Kruxet blir endast att någon kanske får sitta i möte på en obekväm tid på dygnet. Men att ha ett möte på obekväm tid på dygnet kan ju vara mer bekvämt än att resa 10 timmar för att ha ett möte eller konferens som är över på bara någon timme. För dig som är inköpare så kan videokonferenser vara extremt smidigt, då kan du träffa flera säljare på bara några timmar istället för att ta dig mellan fabriker i exempelvis Asien som kan ta flera dagar. Med videokonferens kan du också ha extrainsatta möten med kort varsel och du behöver då inte flyga till ett annat land där din möteskompanjon sitter.

Videokonferens sparar pengar och tid

Att ha en videokonferens sparar både på restid, arbetstid och mycket pengar för företagare. För den som är i uppstartsfasen kan några tusenlappar vara viktiga och då är videokonferenser extremt bra alternativ till dyra och långa resor för möten med kunder, säljare och andra som man kan tänkas behöva ha konferens eller möte med. För dig som är osäker på en säljare och inte är redo att investera tid och pengar för ett möte så är en videokonferens ett bra första steg. Om du sedan tror att det kan bli en bra affär – då kan det vara värt att åka en längre sträcka och lägga ut pengar för att besöka din affärspartner.

Det enda som krävs för en videokonferens är ett program på datorn och att du är uppkopplad på internet. Det kan vara upp till 30 personer i samma möte och man går med i mötet genom att klicka på en länk som delas till alla deltagare.

AB-testning av marknadsföringskampanjer

marknadsföring

AB-testning är ett mångsidigt och relativt enkelt verktyg att använda för att maximera din marknadsföringskampanj. På grund av de möjligheter som testet medför att jämföra och validera resultat kan du enkelt få fram indikationer på vilken typ av marknadsföring som lämpar sig bäst för ditt företag eller din specifika produkt.

Med hjälp av AB-testning kan du enkelt prova olika strategier och se vilken typ av resultat de ger, vilket ger dig verktyg att hela tiden skapa mer effektiva kampanjer. I grunden bygger testet på att jämföra resultaten mellan två olika uttryck för att se vilket av dem som ger bäst resultat på ditt önskade segment. Det kan handla om allt från att jämföra adwordskampanjer med olika keywords eller jämför samma kampanjs utfall i olika segment till att jämföra konversionsrate på olika typer av landningssidor.

Snabbt, enkelt och effektivt

Att AB-testa innan man lanserar en storkampanj eller liknande måste inte vara en tidskrävande process. Du kan exemplevis köra en kortare adwordskampanj för att se vilken typ som passar dig bäst och vilken som ger bäst ROI eller konversion per click. Ju kortare testet är, desto mindre starka slutsatser kan du dra av det men det brukar ändå vara såpass tydligt att du ser vilket håll trenden går åt. Se det som att du doppar fötterna i havet innan du hoppar i med hull och hår.

Här börjar du

Inled med att formulera en fråga. ”Vilken typ av ord kommer generera mest klick för min sida?” eller ”Vilka geografiska segment bör jag rikta min kampanj emot?”. Därefter sätter du upp två scenarion där du tar fram två alternativ som parallellt skickas ut till ett utsnitt av målgruppen för att se vilket som ger snabbast och bäst resultat. Ju tydligare du är i att formulera dessa frågor, desto lättare blir det att läsa av resultaten.

När du fått svar på de större frågorna kan du gå vidare med att jämföra mindre detaljer för att på så sätt effektivisera din kampanj ännu mera. Detta kan handla om mindre formuleringar som ställs emot varandra, vilka färger och bilder på landningssidan som fungerar bäst eller hur kontaktformuläret ser ut.

Tips på vad du kan använda AB-testning på

Adwordskampanjer – Byta keywords, ändra formuleringar, byta segment

Landningssidor – Ändra cta-block, byta placering på cta-block, ändra textmängd, ändra bilder och färger

Kontaktformulär – Byta formuleringar, ändra knappar